14 Dagen NRC

14 Dagen NRC is een onboardingsprogramma voor nieuwe abonnees van NRC. Met deze oplossing kunnen zij eenvoudig alle diensten ontdekken die NRC te bieden heeft.
ervaar het zelf!

Opdrachtgever
NRC

Ontwerpvraag
Hoe zorgen we voor een optimale onboardingservaring voor nieuwe NRC-leden?

De context
NRC vroeg mijn ontwerpteam en mij om een onboardingsoplossing te ontwerpen, waarin nieuwe leden op een leuke en aantrekkelijke manier kennismaken met de verschillende diensten van NRC.

Onderzoek

Uit informatie die we aan het begin van NRC verkregen, waren mijn team en ik eerst in de veronderstelling dat NRC vergrijst. Daardoor besloten we in eerste instantie uit te gaan van het aantrekken van een jongere doelgroep. Echter bleek na meer onderzoek en gesprekken met NRC dat dit niet was waar zij op uit waren, waarna wij onze focus hebben verlegd op het verbeteren van de huidige onboarding.

Deskresearch

Om de huidige doelgroep van NRC beter te leren kennen en te achterhalen welke diensten van NRC het populairst zijn onder de huidige abonnees, hebben mijn team en ik deskresearch gedaan. Daarnaast hebben we nog een concurrentieonderzoek gedaan.

Enquete

Met de enquete wilden we achterhalen waarom nieuwe leden na een onboarding toch opzeggen. Daarnaast wilden we weten wat de wensen en behoeften zijn van de doelgroep.

Interviews

Ik heb met een teamgenoot drie mensen binnen de doelgroep geïnterviewd om erachter te komen hoe zij over NRC denken, waarom ze NRC wel of niet lezen, en wat zij graag tijdens een onboarding zouden willen zien (of juist helemaal niet).

Straatonderzoek

We hebben een straatonderzoek gedaan waarbij we vreemden op straat aanspraken om een aantal vragen te stellen. Hiermee wilden we erachter komen of de doelgroep die wij voor ogen hadden (30+) het NRC al lazen, en waarom dat wel of niet zo was.

Key insights

Vanuit het onderzoek waren dit de belangrijkste insights:

Het probleem

Veel huidige én potentiële abonnees hebben geen idee dat NRC naast een krant ook andere dingen te bieden heeft.

Aanpak

Tijdens ons onderzoek werd duidelijk dat de doelgroep veel waarde hecht aan een persoonlijke aanspraak en service.

Voorkeuren

De doelgroep wil altijd en overal toegang te hebben tot hun abonnement en gebruikt bij voorkeur hun smartphone om de krant te lezen. 

Opzeggen omdat…

De doelgroep zou hun abonnement opzeggen doordat het te duur is, of doordat zij zich als trouw abonnee niet voldoende gewaardeerd voelen.

De doelgroep: Hoogopgeleide
30-plussers

De huidige doelgroep van NRC bestaat uit hoogopgeleiden vanaf ongeveer 30 jaar. Mijn team en ik wilden dit eerst nog iets verjongen, maar na overleg met NRC hebben we toch besloten om deze doelgroep aan te houden.

Ontwerprichtlijnen

Om erop toe te zien dat we de belangrijkste dingen mee zouden nemen, heb ik samen met mijn team ontwerprichtlijnen opgesteld:

Alles op één plek leren kennen

Persoonlijke gebruikerservaring

Een onboarding die je aandacht houdt

Ideevorming

Aan de hand van de verzamelde inzichten heb ik met mijn team een brainstormsessie georganiseerd. Hierbij heb ik verschillende creatieve technieken toegepast (mindmapping, superheld, jobstories) om tot de eerste ideeën te komen.

Drie ideeën

Met zowel de insights als de resultaten vanuit de brainstormsessie zijn er drie ideeën gevormd. Voor al deze ideeën heb ik met mijn team prototypes gemaakt die we later hebben getest met de doelgroep, peers en experts.

Waking News

Het eerste idee was “Waking News”, een personaliseerbare wekker die de gebruiker het laatste nieuws uit de krant vertelt wanneer hij af gaat. Wanneer de gebruiker de wekker uitzet kan hij/zij verder lezen in de NRC-app, die het verhaal van de wekker hervat.

bekijk gif

NRC-U

Het tweede idee was NRC-U, een implementatie in de huidige NRC-app waarmee de gebruiker elke week per categorie kan kiezen welk nieuws hij/zij wel of niet wil zien. De gebruiker betaalt uitsluitend voor de nieuwscategoriën die hij/zij daadwerkelijk leest. 

14 Dagen NRC

Het derde idee was ’14 Dagen NRC’, een digitale adventkalender die de gebruiker tijdens hun onboarding steeds nieuwe cadeautjes laat openen. Deze cadeautjes zijn alle verschillende services van NRC. Hiermee kunnen nieuwe abonnees op een leuke manier alles ontdekken wat NRC te bieden heeft en er zo achter komen wat voor abonnement het beste bij hen past.

bekijk gif

Combineren & Definiëren 

Bovenstaande ideeën heb ik met peers, de doelgroep en experts getest aan de hand van de gemaakte prototypes. We wilden erachter komen welk concept de voorkeur had en waarom. Er bleek dat er een voorkeur was voor een combinatie tussen 14 Dagen NRC en NRC-U. Daarom besloten we de twee ideeën te combineren tot één volwaardig concept.

Prototyping & Testen

Voor het nieuwe concept heb ik met mijn team nieuwe prototypes gemaakt. Ik was verantwoordelijk voor het schetsen van wireframes en het maken van een papieren versie van de kalender, hiermee hebben mijn team en ik de gebruikerservaring en navigatie getest. Daarnaast hebben we ook nog kleinere onderdelen voor het visual design getest om er zeker van te zijn dat de uitstraling paste bij de doelgroep.

Belangrijkste testresultaten

Interesse!

We kregen mee dat het belangrijk is om in te spelen op nieuwsgierigheid, door steeds te laten weten dat er ‘morgen weer iets nieuws klaarstaat’.

Paars/Rood

De testpersonen hadden voorkeur voor een kleurpalet met paars -en roodtinten: dit voelde chique, spannend en straat voor hen kwaliteit uit.

Tone of voice

Voor de tone of voice kozen bijna alle testpersonen voor een middentoon; wel persoonlijk en vriendelijk maar niet ‘overdone’.

Papieren versie

Uit het onderzoek bleek dat veel mensen die een abonnement afsluiten voor de papieren krant weinig tot niet in aanraking komen met de NRC-app. Daarom heb ik een papieren versie van de kalender gemaakt, die mee wordt gestuurd met de allereerste papieren krant van een nieuwe abonnee. Hierin staan barcodes waarmee gemakkelijk en snel de app kan worden gedownload of geopend op het cadeau van die dag, waarna de gebruiker mee kan doen aan het online onboardingsprogramma.

Het eindresultaat

ervaar het zelf!
14 Dagen NRC is een nieuw onboardingsprogramma voor nieuwe NRC-abonnees, geïmplementeerd in de huidige app van NRC. Door elke dag een nieuw raampje van de drukkerij open te maken leert de gebruiker alles kennen dat NRC te bieden heeft; van podcasts tot de papieren krant, webshop en meer. Hiermee kan hij goed inschatten wat wel en niet bij hem past.
Nadat de gebruiker een nieuw onderdeel heeft leren kennen, wordt hem gevraagd om een beoordeling te geven. Op basis van de beoordelingen die de gebruiker op de onderdelen geeft, genereert NRC een persoonlijk abonnement voor de gebruiker aan het eind van de 14 dagen. De gebruiker moet dan een keuze maken: wil hij zijn huidige abonnement behouden, of wil hij toch liever overstappen naar een persoonlijk abonnement dat gebaseerd is op de voorkeuren die hij tijdens ’14 Dagen NRC’ heeft aangegeven?

Benieuwd naar meer?

BEKIJK DE VOLGENDE CASE
Terug naar case-overview
Laten we samen | maken
neem contact op
hello@melissawoelders.nl
KVK: 83613420
Waar wil je naartoe?
Home

Over Mij
UX/UI-Design
Illustratie
Grafisch Design
CV
Contact
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google