Hoe kunnen we zorgen voor een optimale onboardingservaring voor nieuwe NRC leden?

Opdrachtgever: NRC
Doelgroep: 30+

Discover

Tijdens de discover fase heb ik gebruik gemaakt van verschillende onderzoeksmethoden om (pijnpunten van) de doelgroep te leren kennen. Voor dit project heb ik deskresearch, interviews met NRC-lezers, een online enquete en straatinterviews ingezet om de pijnpunten, wensen en behoeften van de doelgroep te achterhalen. 

Define

De inzichten vanuit de discover fase heb ik gesorteerd en geclusterd op een insights wall. Vervolgens heb ik ze geanalyseerd en vertaald naar statement cards en insight cards om zo de belangrijkste pijnpunten, wensen en behoeften van zowel de doelgroep als NRC in kaart te brengen. Dit zorgde voor een goede basis voor de volgende fase.

  • Veel huidige én potentiële abonnees hebben geen idee dat NRC meer te bieden heeft dan slechts de krant.

     

  • De doelgroep hecht veel waarde aan een persoonlijke aanspraak. Ze willen zich gewaardeerd voelen door abonnementverstrekkers.

  • De doelgroep wil altijd en overal toegang tot hun abonnement, en hebben de voorkeur voor een oplossing op hun smartphone.

  • De grootste reden voor het opzeggen van een abonnement of het staken van een onboarding is dat het vaak toch te duur is.

Develop

Op basis van deze insights wall heb ik een brainstormsessie gedaan, waarbij gebruik is gemaakt van verschillende creatieve technieken (superheld, mindmap, jobstories). Van hieruit zijn er 3 ideeën ontstaan: een wekker die je wekt met het laatste nieuws, waarna je bij opstaan verder kunt lezen op je telefoon, een implementatie in de NRC-app waarbij lezers kunnen kiezen wat ze willen zien en alleen daarvoor betalen, en een ‘advent’ kalender die lezers helpt kennis te maken met alle platformen van NRC. De laatste twee zijn na tests gecombineerd tot het uiteindelijke concept: 14 Dagen NRC.

Deliver

Om ervoor te zorgen dat het concept de doelgroep op een juiste manier zou ondersteunen in het leren kennen van NRC heb ik veel prototypes gemaakt om met hen te testen. Zo heb ik een paper prototype van de drukkerij/kalender gemaakt, zijn er wireframes geschetst en is er zelfs nagedacht over een papieren versie van de drukkerij om de overbrugging van offline naar online te stimuleren. Uiteindelijk heb ik op basis van het wireframe een high fidelity clickable prototype gemaakt waarin de app werkend gezien kan worden.

Met 14 Dagen NRC leren nieuwe abonnees alles kennen dat NRC te bieden heeft tijdens hun onboardingsperiode.

Leer NRC écht kennen

NRC is meer dan alleen de offline of online krant, maar veel huidige en potentiële abonnees weten dit niet. Met 14 Dagen NRC leren gebruikers ook het aanbod buiten de krant om echt kennen.

Bekijk je verrassingen op een later moment

De gebruiker krijgt elke dag een notificatie ter herrinerring om een raampje van de kalender te openen. Komt het verzilveren even niet uit? Dan kan hij de verrassing opslaan voor een later moment.

Laagdrempelige interventie met een verhaal 

Met veel storytelling, interactieve spellen en een vleugje humor wordt de interventie op een fijne, non-judgemental manier gecommuniceerd naar de doelgroep.

© Melissa Woelders

KVK: 83613420

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google