terug naar UX/UI-projecten

COFIT-19

CMD jaar 2  |  2020  |  Opdrachtgever: Gezond010  |  Duur ± 6 maanden
***Door de coronacrisis is (bijna) het hele project op afstand uitgevoerd aan de hand van Microsoft Teams, Miro en Figma!

BEKIJK 'HD'-PROTOTYPE

Wat is ‘COFIT-19’?

COFIT-19 is een applicatie die de gebruiker uitdaagt om workout challenges te doen met alledaagse voorwerpen. Door de ruimte te scannen met de camera zoekt de app voorwerpen (bijvoorbeeld een fles water, dweil, etc.) en wordt er een workout challenge gegenereerd op basis van dat voorwerp. De workout challenges kun je zowel alleen als met je vrienden uitvoeren.
Door het doen van workout challenges verdien je COFIT-Coins, hiermee kun je extra workout challenges vrijspelen. Ook is het mogelijk om je eigen challenge aan te maken en te posten zodat je volgers hem ook kunnen doen!
Het concept biedt een oplossing voor het te weinig kunnen bewegen/sporten door de coronacrisis en richt zich op jongvolwassenen tussen de 18-35 jaar.

Bekijk hieronder de uitlegvideo van COFIT-19!

Onderzoek

Ik heb voor dit project mijn onderzoek gedaan aan de hand de BRAVO-methode (Beweging, Roken, Alcohol, Voeding, Ontspanning). Mijn team en ik begonnen het project met de opdracht om rokers in het Oude Noorden van Rotterdam te helpen met stoppen en hadden hier dan ook het nodige onderzoek voor gedaan. Echter kwam al snel de coronacrisis om de hoek kijken, waardoor het onmogelijk bleek om onze doelgroep nog te bereiken. Hierdoor konden we ons onderzoek niet goed afronden, en liepen we eigenlijk vast.
Ik kwam op het idee om niet bij de pakken neer te gaan zitten, en ons te focussen op de actuele corona situatie! Na wat overleg met mijn team en de docenten bleek dit de beste oplossing, waarna we een nieuwe weg in zijn geslagen. De nieuwe doelgroep werd jongvolwassenen (18-35 jaar) in thuisquarantaine. We zijn opnieuw begonnen met onderzoeken via de BRAVO-methode; ik heb 5 mensen binnen de doelgroep  gevraagd om gedurende 3 dagen hun leefgewoontes bij te houden om erachter te komen hoeveel zij bewegen tijdens de thuisquarantaine. Ook heb ik een aantal online interviews afgenomen voor wat meer diepgang, en ik heb onderzoek gedaan naar hoe gymleraren en sportscholen omgaan met de coronacrisis om erachter te komen wat voor alternatieven er al geboden worden. De inzichten heb ik verwerkt in statement cards en insight cards.

Belangrijkste inzichten

Probleem
Doordat de sportclubs vanwege corona moesten sluiten en door een gebrek aan middelen thuis komt de doelgroep tijdens de coronacrisis te weinig in beweging, terwijl ze dit wel zouden willen.
Sociaal contact
De doelgroep gaf meermaals aan hun sociale contacten erg te missen tijdens de quarantaine. Het is dus van belang dat er een mate van communicatie met vrienden en familie in het product verwerkt zit.
Sleur
Het bleek een veelvoorkomend probleem te zijn bij de doelgroep dat ze door het vele thuiszitten in een sleur belanden en nog maar weinig variatie aan activiteiten in hun dag hebben zitten. 
Sfeer & Toon
De doelgroep betreft jongvolwassenen tussen de 18 en 35 jaar. Gezien de leeftijd en interesses van de doelgroep is het belangrijk dat de sfeer van het product informeel en laagdrempelig zal zijn.

Design Principles

Fit in je eigen
omgeving
De workout challenges zijn zo ingericht dat alledaagse voorwerpen voldoen als sportattributen – gewoon in je eigen huis.
Blijf (samen) in vorm, ook op afstand!
Met dit product kun je alleen of met vrienden verschillende workout challenges doen, ieder vanuit hun eigen huis. Corona-proof!
Ga de
uitdaging aan
Het product maakt gebruik van gamification waarbij je steeds nieuwe prestaties kunt behalen. Dit triggert steeds opnieuw tot actie.
Voor iedereen
een sport
Er worden meerdere sporten aangeboden (fitness, yoga, dans etc.) zodat er voor iedereen iets is dat hij/zij leuk vindt om te doen!

Ideevorming

Om tot een sterk idee te komen dat aansluit op de gebruiker, heb ik met mijn team een generatieve sessie (op afstand) georganiseerd met behulp van Zoom en Miro. Hierbij waren vier respondenten aanwezig die mij en mijn team een heel eind op weg hebben kunnen helpen! De generatieve sessie bestond uit: een korte energizer, mindmaps (routine, sociale contacten, ontspanning en productiviteit), de ideale quarantaine brainstorm, break up letter to ‘ronawaarom maak ik het uit? 

Na deze opdrachten hebben we samen met de respondenten een aantal ideeën bedacht, die we later hebben onderverdeeld in een COCD-box. Hier zijn een aantal draft concepten uit voortgekomen.

Eerste 3 ideeën

1
Effectieve workouts aanbieden in de vorm van huishoudelijke taken
2
Elke dag workout challenges aanbieden om samen te doen
3
Brillen die vrienden op dezelfde plek laten komen zonder echt contact (VR)

Combineren & definiëren

Na verschillende feedbackmomenten van peers, docenten en de doelgroep werd het duidelijk dat twee van de drie ideeën potentie hadden en elkaar goed zouden kunnen aansterken. Daarom hebben mijn team en ik ervoor gekozen om deze twee ideeën te synthetiseren tot 1 concept. We zijn hiervoor uitgegaan van het doen van workouts met alledaagse/huishoudelijke voorwerpen gecombineerd met het uitdagende challenge-aspect. Dit was de geboorte van COFIT-19!

Wireframing & Testen

Toen we het concept rond hadden, werd het tijd om wireframes te schetsen. Ik heb hiervoor eerst uitgeschreven wat er precies in de app moet komen, en onder wat onder welke pagina valt. Daarna ben ik een aantal schermen gaan schetsen op papier om een idee te krijgen van hoe de flow zou kunnen werken. Mijn teamgenoten hebben dit ook allemaal gedaan op hun eigen manier, waarna we alle schetsen naast elkaar hebben gelegd om de sterkste punten samen te voegen in een digitaal wireframe.
Dit wireframe heb ik met mijn team getest bij onze doelgroep, peers en docenten. Uit de tests kwamen een aantal waardevolle feedbackpunten: zo bleek bjivoorbeeld het kiezen van een niveau overbodig, kregen we een beeld van hoe lang een challenge ongeveer zou moeten duren, en kwamen we erachter dat het menu nog niet duidelijk genoeg was en dus andere iconen nodig had. Dit, en nog wat andere feedback, hebben we meegenomen in het vervolgproces.

Hi-fid prototype

Om het hi-fid prototype zo goed mogelijk neer te zetten heb ik eerst visual design assets als kleuren, fonts, vormen, buttons, tone of voice en iconen getest bij onze doelgroep, peers en docenten. De testresultaten die hieruit voortkwamen heb ik vertaald naar een styleguide om de visuele stijl vast te leggen die de respondenten hadden uitgezocht. Daarna heb ik samen met mijn team vanuit deze testresultaten en de resultaten van de wireframe test een hi-fid versie gemaakt in Figma. Ik was hierin verantwoordelijk voor het bewaken van het juiste visual design en heb erover gewaakt dat alle schermen feilloos op elkaar aansloten, ondanks het feit dat ze door verschillende personen waren gemaakt. Vervolgens heb ik het prototype clickable gemaakt in Figma om een complete beleving te creëeren – het prototype moest immers nog een keer worden getest.
Tijdens een proefexpo in Miro heb ik met mijn team een aantal testscenario’s opgesteld die respondenten konden uitvoeren. We vroegen hen om feedback achter te laten op post-its in het Miro bord. De feedback sloeg voornamelijk op een aantal kleine foutjes op UI-design gebied. Gezien de weinige tijd die er nog was om het project af te ronden heb ik afwegingen gemaakt van wat echt belangrijke feedback was en wat ik beter mee kon nemen als aanbeveling, deze punten heb ik verwerkt voor het eindresultaat!

Expo

Aan het eind van dit project is er een expo georganiseerd, alleen ging deze net even iets anders dan normaal! Hij werd namelijk niet op de Hogeschool locatie georganiseerd, maar online via Microsoft Teams en Miro. Het was dus een beetje passen en meten, maar uiteindelijk heb ik met mijn team een leuke, duidelijke expo neer kunnen zetten aan de hand van ons Miro-bord:

Het eindresultaat

BEKIJK 'HD'-PROTOTYPE

Benieuwd naar meer?

bekijk mijn andere ux/ui-projecten
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google