terug naar UX/UI-projecten

EyeCatcher

CMD jaar 1  |  2019  |  Opdrachtgever: Politie |  Duur ± 3 maanden
Zelfstandig project

Wat is ‘Eyecatcher’?

EyeCatcher is een meerdelig concept dat je een tikje verder de toekomst in sleurt. Het concept, bestaande uit high tech brillen en een bijbehorende applicatie, geven politieagenten de mogelijkheid om snel en efficiënt de juiste collega te vinden op basis van expertise en beschikbaarheid, waarna direct contact opgenomen kan worden. Maar er is meer: het maakt namelijk niet uit op welke locatie die collega zich bevindt!
Alle politieagenten dienen een profiel aan te maken waar zij de volgende gegevens invullen: voornaam -en achternaam, functietitel, dienstnummer, dienst-telefoonnummer, wachtwoord, politiebureau waar hij/zij werkzaam is, talen, expertises (minimaal één, maar de gebruiker kan er meer toevoegen indien gewenst). Ook uploaden zij een foto van zichzelf, evenals diploma’s, certificaten en getuigschriften. Enkel de nodige gegevens worden opgevraagd – de AVG-wetgeving wordt in acht genomen.
De applicatie staat gekoppeld met het werkrooster van de gebruiker (d.m.v. dienstnummers). Hierdoor weet de applicatie precies wanneer iemand aan het werk is en dus beschikbaar is (of niet). Tevens kunnen gebruikers hun beschikbaarheid ook handmatig instellen, bijvoorbeeld wanneer zij betrokken zijn bij een belangijke zaak.

*Helaas mocht ik niet veel foto’s maken van de activiteiten op het politiebureau, dit was in strijd met de AVG-wetgeving.

Onderzoek

Voor dit project heb ik een poging gedaan tot desk-research, maar ik kwam er al snel achter dat het veel effectiever zou zijn om al mijn informatie van de bron zelve vandaan te halen: de politie! Ik heb daarom een aantal keer een afspraak gemaakt met een aantal agenten en rechercheurs op politiebureau in Schiedam. Ik wilde o.a. achterhalen waar de grootste pijnpunten zaten en inzien hoe hun huidige personeelssysteem YouForce werkt. Tijdens het interview werd tevens duidelijk dat er behoefte is aan een concept dat lekker out of the box ligt, de politie benadrukte dat ze graag toekomstideëen willen zien. Dit vond ik erg tof, omdat ik heerlijk los kon gaan in het creatieve proces!

Belangrijkste inzichten

Probleem
Expertises van politieagenten buiten het werk om worden te weinig benut, doordat deze niet bekend zijn bij collega’s.
Kernwoorden
De politie gaf aan dat het concept in ieder geval moet voldoen aan de volgende kernwoorden: snel, efficiënt, eenvoudig en deelbaar.  
Locatie
Doordat de politie werkt op het bureau èn in het veld, moet het concept zowel binnen als buiten te gebruiken zijn
Sfeer
Met dit concept mag erg out of the box worden gedacht. Ze zijn juist benieuwd naar wat er bedacht kan worden voor de toekomst.

Situatie: huidig vs. gewenst

Huidig
De politie loopt ertegenaan dat expertise en talent van agenten momenteel niet tot nauwelijks vindbaar en deelbaar is binnen de politie. Agenten moeten nu bijvoorbeeld vaak via Google aan contactgegevens van collega’s met de juiste expertise zien te komen. Daarnaast is er niet altijd een gekwalificeerde collega beschikbaar in de buurt, waardoor ze verderop in het land moeten zoeken. Dit resulteert in verlies van kostbare tijd door de reistijd.
Gewenst
De politie verliest geen kostbare tijd aan het zoeken van de juiste collega en/of diens reistijd. Agenten kunnen snel en efficiënt de juiste collega te vinden en inzetten, op basis van hun aangegeven beschikbaarheid en expertise. Er moet hierbij rekening worden gehouden met de AVG-privacywetgeving: eventuele persoonlijke informatie moet zo oppervlakkig worden gehouden (bijvoorbeeld diensttelefoonnummer gebruiken in plaats van privé etc.) 

Creatieve sessie 1

Om tot ideëen te komen heb ik besloten om samen met een aantal mede-studenten naar het politiebureau te gaan voor een creatieve sessie. Bij deze sessie waren 5 agenten aanwezig.
De sessie bestond uit verschillende creatieve methoden. Zo heb ik de agenten zichzelf laten schetsen als superagent en superschurk met alle high-tech, futuristische tools die ze zich zouden kunnen wensen, om erachter te komen waar zij behoefte aan hadden bij hun werk. Daarna hebben we gezamenlijk een snelle brainstorm gedaan met kernwoorden en post-its. Tot slot heb ik de agenten gevraagd om scenarios op te schrijven van een casus waarbij zij een collega nodig hadden met een bepaalde expertise, om inzicht te krijgen in de situaties waarbij zij collega’s met specifieke expertises nodig hebben.

Ideevorming 1

Ik heb mijn inzichten op een insights wall geplaatst om een goed overzicht voor mezelf te creëeren. Daarna ben ik begonnen met mijn eerste brainstormsessie. Hierbij heb ik de wensen van de doelgroep in kaart gebracht door middel van een mindmap. Ook heb ik een crazy 8 uitgevoerd, waarbij ik een a4-tje in 8 vakken heb gevouwen, en in elk vak binnen een minuut een idee heb geschetst. Verder heb ik wat schetsen gemaakt waar ik gaandeweg functies bij verzon, waarna ik mijn ideeën in een COCD-box heb onderverdeeld.

Scenario: concept 1

De situatie:
 Er is een half uur geleden iemand neergeschoten, en het wapen is niet ver van de plaats delict in de bosjes aangetroffen. Judy (recherche) is met een aantal andere agenten ter plaatse en heeft een wapenexpert nodig om het wapen en kogels te identificeren. De wapenexpert waar zij normaal mee werkt is op vakantie. Ze moet dus snel iemand anders regelen die dit kan doen.
De oplossing:
Judy pakt haar telefoon en opent de applicatie. Ze logt in met Touch-ID en krijgt een scherm te zien met daarop een grote knop “ZOEK EEN EXPERTISE”. Ze klikt hierop en komt in het volgende scherm terecht, waar de applicatie vraagt welke expertise ze zoekt. Ze tikt ‘Wapenexpert’ in, en tijdens het typen geeft de app al suggesties aan. Ze drukt op de pijl ernaast om verder te gaan, en de applicatie berekent wie er binnen deze expertise beschikbaar is. Hierbij worden agenten vanuit alle eenheden in het hele land gescand.
Ze vindt het profiel van wapenexpert Bart en besluit hem te bellen door op de knop te drukken. Ze krijgt een code te zien tijdens het bellen. Nadat Judy de situatie heeft uitgelegd, gaat Bart naar een kleine kamer waarin een stoel, een scherm en elektroden staan. In de leuning van deze stoel zit een klein scherm verwerkt, hierop tikt hij de code in die Judy hem geeft. Bart koppelt de elektroden aan zijn voorhoofd en sluit zijn ogen. In zijn hoofd komt hij nu terecht op de locatie zelf, waar hij aan het werk kan alsof hij er echt is. Bart communiceert met zijn collega’s op afstand door middel van een microfoon en speaker. De collega’s die wel echt op locatie zijn dragen elk een high-tech bril, waardoor ze Bart kunnen zien en horen alsof hij er, net als hunzelf, gewoon bij is.  

Creatieve sessie 2

Omdat ik vond dat het concept nog best aangescherpt kon worden, heb ik opnieuw een creatieve sessie georganiseerd met mijn medestudenten en de politie. Tijdens deze sessie heb ik gebruik gemaakt van andere methodes, waaronder de Pokémonkaart, die ze voor zichzelf en een collega moesten samenstellen. Deze methode heb ik met een mede-student bedacht om erachter te komen hoe de agenten zichzelf, maar ook elkaar zien (en om te testen wat ze al over elkaar wisten, en wat nog niet). 

Ideevorming 2

Na de tweede creatieve sessie en wat feedback van de opdrachtgever heb ik ervoor gekozen om het concept toch iets terug te halen naar de realiteit. Het onderliggende idee was goed, maar de elektroden waren net een stapje te ver. Ik heb er dus voor gekozen om deze weg te laten, en het concept volledig te focussen op de brillen en applicatie.

Scenario 2: EyeCatcher

Judy is aanwezig op een plaats delict in Rotterdam; er is zojuist iemand doodgeschoten en de dader is op de vlucht geslagen. Het wapen is niet ver van het lichaam gevonden in de bosjes. Judy heeft een wapenexpert nodig om het wapen te identificeren, in haar eigen team is niemand beschikbaar. Ze zet haar EyeCatcher bril op en clipt haar microfoontje vast. Vervolgens gebruikt Judy de app om iemand te zoeken, daar vindt ze wapenexpert Bart. Bart is werkzaam bij het politiecorps in Maastricht. Judy belt hem via de app, door op de knop ‘bel mij’ te drukken bij zijn profiel. Ze krijgt tijdens het bellen een viercijferige connectiecode te zien op haar scherm. 
Bart neemt zijn telefoon op, waarop Judy hem de situatie uitlegt. Hij pakt zijn high-tech EyeCatcher bril van zijn bureau en zet hem op zijn neus. Ook clipt hij een klein microfoontje aan zijn shirt. Judy geeft hem de connectiecode door, die Bart invoert in deapplicatie op zijn telefoon. De brillen van Judy en Bart worden nu met elkaar verbonden.
De bril van Judy bevat speciale camera’s die live-beelden verzenden naar de bril van Bart. Deze beelden krijgt Bart te zien op zijn bril, op zo’n manier dat het lijkt alsof hij écht door de ogen van Judy kijkt! Ook zijn beide brillen voorzien van speakertjes en een los microfoontje dat op kleding kan worden geklikt, voor optimale communicatie
Judy houdt het wapen vast en kijkt ernaar. Bart ziet precies hetzelfde als Judy, en het lijkt alsof hij er echt bij is. Hij kan zo snel en efficiënt zijn collega helpen met de wapenidentificatie, zelfs al bevindt zij zich op een locatie honderden kilometers bij hem vandaan!

Prototype

Om de politie een idee te geven hoe het dan is om die EyeCatcher bril op te hebben en je collega’s te zien alsof ze letterlijk op de locatie zijn, heb ik een super eenvoudig prototype gemaakt met een zonnebril en een tekening van een agent. Dit heb ik, samen met de eerste wireframes, meegenomen naar de politie voor een test. Ze waren heel erg enthousiast over het concept! Wel misten ze nog een filter functie in de applicatie, dit heb ik meegenomen in mijn ‘high-fid’-applicatie prototype.

Het eindresultaat

Benieuwd naar meer?

bekijk mijn andere UX/UI-projecten
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google