Hoe kunnen we ervoor zorgend
dat bezoekers van het Meijendel de natuur niet verstoren?

Opdrachtgever: Smart Living Lab Scheveningen
Doelgroep: Jongvolwassen wandelaars (18-25)

Discover

Tijdens de discover fase is er eerst oriënterende deskresearch gedaan naar (zwerfafval in) de natuur. Ook is er een enquete uitgestuurd om erachter te komen wie onze doelgroep moest worden, waar zij tegenaan liepen en hoe zij omgaan met de natuur. Hierop kwamen 88 reacties binnen. Ook heb ik met mijn team een interview afgenomen bij duinbeheer Dunea en hebben we een wandeling door het gebied gemaakt om bezoekers en de omgeving te observeren.

Define

Na de discover fase heb ik de inzichten geanalyseerd, op insight cards gezet en geclusterd om de probleemstelling duidelijk te kunnen formuleren. Mijn ontwerpteam en ik hadden voorafgaand aan het onderzoek de assumptie dat zwerfafval de grootste stoorzender zou zijn in natuurgebieden. Echter bleek na het interview met Dunea dat van de paden afwijken een nog groter probleem vormt en dat de parkregels slecht worden nageleefd door bezoekers.

  • Afwijken van de paden, menselijk lawaai en loslopende honden in gebieden waar dit niet is toegestaan zijn de belangrijkste verstoringen in het natuurgebied.

  • De regels worden onvoldoende gecommuniceerd in het natuurgebied, dit gebeurt alleen aan het begin van een wandelpad maar niet verder op de route.

  • Mensen zijn zich vaak niet bewust van hoeveel schade zij kunnen aanrichten aan de natuur wanneer ze de parkregels niet naleven.

  • Dunea maakt zich zorgen over het welzijn van de dieren in het natuurgebied – vooral tijdens het broedseizoen – omdat het gebied te veel verstoord wordt door mensen.

Develop

REWRITE: Op basis van deze insights wall heb ik een brainstormsessie gedaan, waarbij gebruik is gemaakt van verschillende creatieve technieken (superheld, mindmap, jobstories). Van hieruit zijn er 3 ideeën ontstaan: een wekker die je wekt met het laatste nieuws, waarna je bij opstaan verder kunt lezen op je telefoon, een implementatie in de NRC-app waarbij lezers kunnen kiezen wat ze willen zien en alleen daarvoor betalen, en een ‘advent’ kalender die lezers helpt kennis te maken met alle platformen van NRC. De laatste twee zijn na tests gecombineerd tot het uiteindelijke concept: 14 Dagen NRC.

Deliver

REWRITE: Om ervoor te zorgen dat het concept de doelgroep op een juiste manier zou ondersteunen in het leren kennen van NRC heb ik veel prototypes gemaakt om met hen te testen. Zo heb ik een paper prototype van de drukkerij/kalender gemaakt, zijn er wireframes geschetst en is er zelfs nagedacht over een papieren versie van de drukkerij om de overbrugging van offline naar online te stimuleren. Uiteindelijk heb ik op basis van het wireframe een high fidelity clickable prototype gemaakt waarin de app werkend gezien kan worden.

Met Pathvice worden bezoekers van Meijendel zich bewust gemaakt van de regels in het natuurgebied

Leer NRC écht kennen

NRC is meer dan alleen de offline of online krant, maar veel huidige en potentiële abonnees weten dit niet. Met 14 Dagen NRC leren gebruikers ook het aanbod buiten de krant om echt kennen.

Bekijk je verrassingen op een later moment

De gebruiker krijgt elke dag een notificatie ter herrinerring om een raampje van de kalender te openen. Komt het verzilveren even niet uit? Dan kan hij de verrassing opslaan voor een later moment.

Laagdrempelige interventie met een verhaal 

Met veel storytelling, interactieve spellen en een vleugje humor wordt de interventie op een fijne, non-judgemental manier gecommuniceerd naar de doelgroep.

Benieuwd geworden?

Bekijk 'm hier

© Melissa Woelders

KVK: 83613420

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google