Pathvice

Pathvice is een wandel-app voor iOS. De app maakt bezoekers van natuurgebied Meijendel bewust van de parkregels op een leuke, educatieve manier, om zo te voorkomen dat de natuur verstoord wordt.

ervaar het zelf!
Opdrachtgever
Provincie Zuid-Holland, Smart City Living Lab Scheveningen
Ontwerpvraag
Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat bezoekers in het Meijendel de natuur niet verstoren?
De context
De opdrachtgever kwam naar mij en mijn ontwerpteam toe met de vraag of wij een verrijking konden ontwerpen voor Scheveningen. Omdat wij allemaal erg houden van de natuur en we hiervoor nog veel verbeteringen konden bedenken, hebben wij ons gericht op natuurgebied Meijendel.

Onderzoek

In eerste instantie dachten mijn ontwerpteam en ik dat het probleem lag bij de hoeveelheid zwerfafval in het gebied, maar na zelf een bezoek aan het Meijendel te hebben gebracht en een gesprek aan te gaan met duinbeheerder Dunea, bleek het probleem iets anders te zijn.

Deskresearch

Er is uitgebreid deskresearch gedaan naar de flora en fauna in Scheveningen, afval op het strand en in de natuur, plasticsoep en bestaande ontwerpoplossingen om zwerfafval tegen te gaan.

Enquete

Om erachter te komen wie onze doelgroep was, waar zij tegenaan liepen en hoe zij omgaan met (afval in) de natuur, hebben we een enquete verstuurd. Hierop ontvingen wij maarliefst 88 reacties. 

Interview met Dunea

Omdat we zeker wilden zijn dat we het juiste probleem zouden aanpakken besloten we in gesprek te gaan met Dunea, de duin -en natuurbeheerder in het Meijendel. Zij werken dagelijks in het gebied en zijn dus goed op de hoogte van wat nog verbetering vergt.

Observatie

We zijn zelf het natuurgebied in getrokken om de bezoekers te observeren, waarbij we bijhielden hoe vaak we mensen in overtreding van de regels zagen gaan.. We hebben tevens een juttas meegenomen om te pijlen hoeveel zwerfafval we tegen zouden komen onderweg.

Key insights

Vanuit al die onderzoeken waren dit de belangrijkste bevindingen:

Het probleem

Volgens Dunea wordt veruit de meeste verstoring van het natuurgebied veroorzaakt door menselijk lawaai, loslopende honden in gebieden waar dit niet is toegestaan en afwijken van de paden.

Onduidelijk

Tijdens de observatie kwamen we erachter dat de regels onvoldoende worden gecommuniceerd in het natuurgebied, dit gebeurt alleen aan het begin van een wandelpad. Dit moet veel duidelijker.

Niet bewust

Uit de enquête en observatie bleek dat mensen zich vaak niet bewust zijn van wat zij kunnen aanrichten met het negeren van de regels. Zij zien er geen kwaad van in.

Geen toiletten

Er zijn geen toiletten aanwezig in het natuurgebied, wat leidt tot veel mensen die van de paden afwijken om te wildplassen.

Broedseizoen

Dunea maakt zich zorgen over het welzijn van de dieren, vooral tijdens het broedseizoen. Sommige vogels broeden bijvoorbeeld op de grond, zij lopen het risico te worden vertrapt of gegrepen door een hond.

De doelgroep: Jongvolwassen wandelaars

De doelgroep bestaat uit wandelaars tussen de 18-25 jaar, dit is de groep die volgens Dunea de meeste schuld heeft aan ‘Vondelpark-gedrag’. Zij zijn zich vaak niet bewust van het feit dat zij een overtreding begaan in het gebied omdat zij niet bekend zijn met de regels van het park.

Ontwerprichtlijnen

Om erop toe te zien dat we de belangrijkste dingen mee zouden nemen, heb ik samen met mijn team ontwerprichtlijnen opgesteld:

Voorkomen is beter dan genezen

Positieve informatie voorziening

Van ontwetendheid naar bewustwording

Ideevorming

Om ideeën te bedenken heb ik met mijn team een brainstormsessie georganiseerd. Tijdens deze sessie hebben we gebruik gemaakt van verschillende methoden om de diepte in te gaan, zoals: een mindmap, morfologische kaart, negatieve brainstorm en een golden circle. Vervolgens hebben we het weer teruggehaald naar de oppervlakte door te convergeren met een COCD-box.

De eerste ideeën

Met de resultaten uit de brainstormsessie hebben we het team opgesplitst om per 2 personen een concept uit te denken. Daar zijn de volgende twee concepten uit voortgekomen:

Interactieve Wandeling
(Susanne + Yorick)

Bij de Boerderij  (=horeca bij het natuurgebied) staat een groot interactief scherm om mensen aan te trekken om deel te nemen aan de wandeling. Op dit scherm zal een live ranglijst staan. Je kunt deelnemen in een team of individueel.
Tijdens de wandeling kom je verschillende opdrachten tegen die je moet uitvoeren om uiteindelijk de eindbeloning te behalen. Wie aan het eind van de dag op #1 staat, wint iets extra’s. Wanneer de deelnemer de parkregels overtreedt worden er punten afgetrokken en krijg je een pop-up met uitleg waarom je dit niet moet doen en wat de gevolgen van jouw actie zijn.

Pathvice (Melissa + Valerie)

De gebruiker kiest in de app een route die ze willen bewandelen in het natuurgebied. Routes zijn gebaseerd op mogelijke interesses van wandelaars. In de app zit een vogeltje (Vice), die de gebruiker begeleidt tijdens de route per kilometer langs verschillende checkpoints. 
Wanneer de gebruiker van een pad afwijkt piept er een vogeltje (Vice) en verschijnt er een melding in de app. Het vogeltje waarschuwt voor de gevolgen van het afwijken van het pad en vertelt bijvoorbeeld over verstoring van het broeden. Daarnaast is het welzijn van het vogeltje (en daarmee de echte natuur) afhankelijk van of de gebruiker op het pad blijft.

User testing

Na een A/B concepttest besloten we door te gaan met Pathvice. Dit concept is getest op stijl (visual design elementen), usability, navigatie en overall gebruikerservaring. Dit hebben we gedaan aan de hand van verschillende prototypes.
Door de COVID-19 pandemie waren mijn team en ik helaas gelimiteerd in de mogelijkheden en dus genoodzaakt om de tests online af te nemen. De stijltest heb ik getest via mijn Instagram stories, de overige tests hebben mijn teamgenoten en ik afgenomen in Maze en begeleid in Miro, tijdens een videocall in Microsoft Teams.

Belangrijkste testresultaten

Nadat we hadden getest met de doelgroep besloten we de testresultaten te analyseren. De belangrijkste dingen die hieruit naar voren kwamen en tevens de meeste impact hebben gehad op de ontwikkeling van Pathvice waren:

Geen vragen

In eerste instantie hadden we bedacht dat de gebruiker quizvragen zou krijgen op de checkpoints tijdens de route. Dit vonden zij echter demotiverend wanneer zij een vraag fout hadden.

Nabeleving

Een aantal testpersonen gaven aan dat zij behoefte hadden aan een optie om hun bewandelde route en de daarin voorkomende feitjes nog eens terug te zien op een later moment.

Audio

Veel testpersonen gaven aan dat zij geen behoefte hadden om steeds hun telefoon in hun had te hebben tijdens een wandeling. Daarom werd gesuggereerd om een audiofunctie toe te voegen.

Alternatieve route

De testpersonen vonden het erg sterk dat er een alternatieve route wordt geboden bij drukte. Wel  klikken de meeste testopersonen de melding nu weg zonder te kijken. Daar moet dus een alternatief voor komen.

Favorieten

Veel testpersonen gaven aan dat zij graag routes zouden willen toevoegen aan hun favorieten, zodat ze routes die hen goed zijn bevallen snel en eenvoudig weer terug kunnen vinden in de app.

Het eindresultaat

Ervaar het zelf!

De gebruiker kiest in de app een route die hij wil bewandelen in natuurgebied Meijendel. Routes zijn gebaseerd op mogelijke interesses van de doelgroep (dierenroute, vogelspotters, langs het strand, hardlooproute). De routes worden indien gewenst begeleid door audio, voor degenen die liever niet de hele tijd op hun telefoon willen kijken. De gebruiker wordt dan gevraagd om een headset te koppelen. In de app zit een vogeltje, Vice, die de gebruiker tijdens de route langs verschillende checkpoints leidt. Op deze checkpoints krijgt de gebruiker informatie over het gebied op basis van zijn gekozen routethema.

Wanneer de gebruiker bewust of onbewust van het pad afwijkt, piept Vice in zijn broekzak en krijgt de gebruiker een melding in de app. Vice waarschuwt voor de gevolgen van het afwijken van het pad en vertelt bijvoorbeeld over de verstoring van broedende vogels. Ook verzoekt hij de gebruiker dringend om terug te gaan naar het pad. Zolang de gebruiker niet op het pad is verliest Vice zelf ook zijn veertjes en valt hij uiteindelijk uit zijn nestje. Door terug te gaan naar het pad maakt de gebruiker Vice weer beter.

Tijdens de route geeft de app aan waar er bankjes, prullenbakken, eetgelegenheden en wc’s te vinden zijn. Met deze functionaliteit zorgt de app ervoor dat de gebruiker goed geinformeerd wordt over waar hij de faciliteiten in het park kan vinden en daarmee de regels niet overtreedt. Ook laat app zien hoe druk het is per route – wanneer het erg druk is geeft hij een andere route aan als alternatief. Hiermee blijft het fijn om de route te bewandelen en wordt de natuur niet overbelast.

Benieuwd naar meer?

BEKIJK DE VOLGENDE CASE
Terug naar case-overview
Laten we samen | maken
neem contact op
hello@melissawoelders.nl
KVK: 83613420
Waar wil je naartoe?
Home

Over Mij
UX/UI-Design
Illustratie
Grafisch Design
CV
Contact
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google