Hoe kunnen we smartphone afhankelijkheid verminderen?

In het kader van: Fake Me Hard
Doelgroep: Generatie FOMO (16-25 jaar)

Dit project is tijdens de corona-lockdown tot stand gekomen. Hierdoor waren alle veldonderzoeken helaas online en is ook het eindproduct geen fysieke kamer, maar een digitale variant. *

Discover

Tijdens de discover fase heb ik gebruik gemaakt van verschillende onderzoeksmethoden om (pijnpunten van) de doelgroep te leren kennen. Zo heb ik de bekende deskresearch, dilemma-interviews en een enquete ingezet, maar heb ik ook een experiment gedaan waarbij ik zelf 4 uur mijn smartphone niet mocht gebruiken om te kijken hoe ik dat zou ervaren en mij goed in te leven in de doelgroep.

Define

De inzichten die uit de discover fase naar voren zijn gekomen heb ik geordend en geclusterd, waarna ik de belangrijkste punten heb doorvertaald naar insight -en statement cards. Deze ‘key insights’ heb ik vervolgens nauw bij de hand gehouden bij het maken van een empathy map om de wensen, pijnpunten en behoeften van de doelgroep nog eens globaal in kaart te brengen. 

  • Zonder smartphone zou de doelgroep veel tijd overhouden om andere, belangrijkere dingen te doen.

  • Doordat we 24/7 online zijn weet de doelgroep niet meer hoe het is om zonder het gemak van internet en smartphones te leven.

  • De doelgroep zoekt liever informatie op op internet dan dat ze zelf nadenken. Hierbij maken zij vaak gebruik van hun smartphone.

  • De doelgroep checkt vaak hun smartphone om te kijken of er notificaties zijn, ook als daar geen directe aanleiding voor is.

  • Smartphone afhankelijkheid is te vergelijken met een rookverslaving; je weet dat het slecht is, maar het voelt goed dus je blijft het doen.

Develop

Met de verzamelde inzichten kon de develop fase van start gaan. Ik heb een brainstormsessie gedaan waarbij verschillende creatieve technieken zijn gebruikt. Hierbij zijn twee ideeën bedacht: Benaddict en The Fantastic Web. Voor beide ideeën zijn een user flow en storyboard uitgewerkt en getest met respondenten binnen de doelgroep, waarna er vanuit de testresultaten een keuze is gemaakt om verder te gaan met The Fantastic Web.

Deliver

The Fantastic Web is uiteindelijk een heel groot concept geworden met een ontwerpproces dat heel veel trial & error kende. Daarom was het van belang om veel prototypes te maken en testen. Dit heb ik gedaan voor alle losse onderdelen van het concept: de verhaallijn (scripts), de inhoud van de minigames (user flows en clickable prototypes), en tot slot navigatie door een volledige digitale versie van de experience (clickable prototype). 

The Fantastic Web is een fysieke experience room waarin de deelnemers spelenderwijs de strijd aan gaan met hun smartphone afhankelijkheid

Inzicht in de tijdsbesteding op je smartphone

Door offline minigames te spelen die je normaal zou oplossen met je smartphone, wordt duidelijk gemaakt hoe veel tijd we kwijt zijn aan dat kleine apparaatje.

De smartphone wordt weer een verrijking, geen must-have

The Fantastic Web toont de doelgroep dat het leven ook gewoon verder gaat wanneer je je smartphone even niet bij de hand hebt, en dat de smartphone slechts een tool is.

Laagdrempelige interventie met een verhaal 

Met veel storytelling, interactieve spellen en een vleugje humor wordt de interventie op een fijne, non-judgemental manier gecommuniceerd naar de doelgroep.

© Melissa Woelders

KVK: 83613420

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google